Wednesday, November 10, 2010

KHAMIS - 7 Oktober 2010

4B:7.45 - 8.15 (7/10/2010) KHAMIS

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Ulum as-Syariah (AKIDAH)

بيدع

dosa dan pahala

تاجوق

membezakan perkara-perkara yang dikatakan dosa dan pahala

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1: -Menyatakan pengertian dosa dan pahala

-Menyebut contoh-contoh amalan yang boleh diberi ganjaran pahala dan amalan yang dibalas dosa

Aras 2: -Menyenaraikan cara mendapat pahala dan mengelak dosa

Aras 3: -Mengklasifikasikan perbuatan-perbuatan yang boleh membawa kepada pahala dan dosa

اوبجيكتيف

1) Membaca teks secara kelas dan individu

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Penerangan pengertian pahala, amalan yang diberi ganjaran pahala dan cara mendapatkan pahala

3) Penerangan tentang: *Pengertian dosa *Perkara yang diberi balasan dosa *Cara mengelak dosa

4) Bersoal jawab berdasarkan penerangan guru

5) Perbincangan perbuatan-perbuatan yang boleh membawa dosa dan pahala

6) Latihan

sentiasa mengelak perbuatan yang mendapat balasan dosa

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-75% daripada murid dapat membezakan antara dosa dan pahala

ايمڤق



4B:8.15 - 8.45 (7/10/2010) KHAMIS

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Ulum as-Syariah (SIRAH)

بيدع

Pembesar mekah yang menerima seruan Rasulullah

تاجوق

Pembesar mekah yang menerima Islam

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1: - Menyatakan pembesar-pembesar mekah yang berpengaruh pada zaman awal Islam

- Memahami bagaimana mereka menerima seruan Rasulullah dan memeluk Islam

- Meneladani akhlak pembesar-pembesar Mekah yang menerima seruan Rasulullah

Aras 2: -Menyatakan perbezaan sikap dan cara hidup pembesar-pembesar tersebut sebelum dan selepas Islam

Aras 3: -Menghuraikan kesan penerimaan pembesar-pembesar tersebut terhadap seruan Rasulullah

-Menghuraikan pengaruh keistimewaaan Saidina Abu Bakar, Omar dan Hamzah

اوبجيكتيف

1) Mendengar dan meneliti kisah saidina Omar memeluk Islam

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Bersoal jawab mengenai cerita yang didengar

3) Sumbang saran saidina Omar Sebelum dan Selepas memeluk Islam

4) Melengkapkan cerita mengenai pengislaman Saidina Omar

5) Perbincangan tentang kesan-kesan perkembangan Islam selepas saidina Omar memeluk Islam

6) Mengumpul maklumat sikap saidina Omar selepas memeluk Islam

Bersabar

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-60% daripada murid dapat memahami kisah tiga pembesar mekah yang menerima agama islam

ايمڤق



4C : 10.45 - 11.15/4A : 12.15 - 12.45 (7/10/2010) KHAMIS

هاري/تاريخ/ماس/كلس

JAWI - Pemulihan jawi

بيدع

Mengenal dan menggunakan tanda baca dalam ayat-ayat pendek dan teks jawi mudah

تاجوق

Menukar teks rumi ke jawi

كماهيرن

Murid dapat:

1) Membaca teks yang disediakan

2) Meletakkan tanda baca dengan betul

3) Menukar teks rumi ke tulisan jawi

اوبجيكتيف

1) Murid Membaca teks pantun yang dipamerkan

aiاكتيۏيتي / ستراتكي

2) Murid diminta meletakkan tanda baca yang betul dalam pantun tersebut

3) Murid membaca teks pantun yang disediakan kemudian menukar teks tersebut ke tulisan jawi dengan tanda baca yang betul

4) Permainan Kotak Beracun

Berdisiplin

نيلاي مورني

Buku teks dan kad perkataan

بي.بي.عيم

4C - 60% daripada murid dapat menjawi dengan betul

4A - 70% daripada murid dapat menjawi dengan baik

ايمڤق




4A:11.45 - 12.15 (7/10/2010) KHAMIS

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Adab dan Akhlak Islamiah

بيدع

Adab menuntut ilmu

تاجوق

Adab semasa di sekolah

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1:Menerangkan harta benda sekolah yang patut dipelihara

Aras 2:Menyatakan cara-cara memelihara harta benda sekolah

Aras 3:Menerangkan faedah beradab dan tidak beradab semasa di sekolah

اوبجيكتيف

1) KUIZ secara berkumpulan

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Sumbang saran mengenai harta benda yang terdapat di sekolah

3) Perbincangan cara memelihara harta benda sekolah

4) Membincangkan faedah beradab dan tidak beradab semasa di sekolah

menjaga harta benda sekolah

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

85% daripada murid dapat menyatakan adab-adab semasa di sekolah

ايمڤق


No comments:

Post a Comment