4B:7.45 - 8.15 (7/10/2010) KHAMIS | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Ulum as-Syariah (AKIDAH) | بيدع |
dosa dan pahala | تاجوق |
membezakan perkara-perkara yang dikatakan dosa dan pahala | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1: -Menyatakan pengertian dosa dan pahala -Menyebut contoh-contoh amalan yang boleh diberi ganjaran pahala dan amalan yang dibalas dosa Aras 2: -Menyenaraikan cara mendapat pahala dan mengelak dosa Aras 3: -Mengklasifikasikan perbuatan-perbuatan yang boleh membawa kepada pahala dan dosa | اوبجيكتيف |
1) Membaca teks secara kelas dan individu | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Penerangan pengertian pahala, amalan yang diberi ganjaran pahala dan cara mendapatkan pahala | |
3) Penerangan tentang: *Pengertian dosa *Perkara yang diberi balasan dosa *Cara mengelak dosa | |
4) Bersoal jawab berdasarkan penerangan guru | |
5) Perbincangan perbuatan-perbuatan yang boleh membawa dosa dan pahala | |
6) Latihan | |
sentiasa mengelak perbuatan yang mendapat balasan dosa | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-75% daripada murid dapat membezakan antara dosa dan pahala | ايمڤق |
4B:8.15 - 8.45 (7/10/2010) KHAMIS | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Ulum as-Syariah (SIRAH) | بيدع |
Pembesar mekah yang menerima seruan Rasulullah | تاجوق |
Pembesar mekah yang menerima Islam | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1: - Menyatakan pembesar-pembesar mekah yang berpengaruh pada zaman awal Islam - Memahami bagaimana mereka menerima seruan Rasulullah dan memeluk Islam - Meneladani akhlak pembesar-pembesar Mekah yang menerima seruan Rasulullah Aras 2: -Menyatakan perbezaan sikap dan cara hidup pembesar-pembesar tersebut sebelum dan selepas Islam Aras 3: -Menghuraikan kesan penerimaan pembesar-pembesar tersebut terhadap seruan Rasulullah -Menghuraikan pengaruh keistimewaaan Saidina Abu Bakar, Omar dan Hamzah | اوبجيكتيف |
1) Mendengar dan meneliti kisah saidina Omar memeluk Islam | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Bersoal jawab mengenai cerita yang didengar | |
3) Sumbang saran saidina Omar Sebelum dan Selepas memeluk Islam | |
4) Melengkapkan cerita mengenai pengislaman Saidina Omar | |
5) Perbincangan tentang kesan-kesan perkembangan Islam selepas saidina Omar memeluk Islam | |
6) Mengumpul maklumat sikap saidina Omar selepas memeluk Islam | |
Bersabar | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-60% daripada murid dapat memahami kisah tiga pembesar mekah yang menerima agama islam | ايمڤق |
4C : 10.45 - 11.15/4A : 12.15 - 12.45 (7/10/2010) KHAMIS | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
JAWI - Pemulihan jawi | بيدع |
Mengenal dan menggunakan tanda baca dalam ayat-ayat pendek dan teks jawi mudah | تاجوق |
Menukar teks rumi ke jawi | كماهيرن |
Murid dapat: 1) Membaca teks yang disediakan 2) Meletakkan tanda baca dengan betul 3) Menukar teks rumi ke tulisan jawi | اوبجيكتيف |
1) Murid Membaca teks pantun yang dipamerkan | aiاكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Murid diminta meletakkan tanda baca yang betul dalam pantun tersebut | |
3) Murid membaca teks pantun yang disediakan kemudian menukar teks tersebut ke tulisan jawi dengan tanda baca yang betul | |
4) Permainan Kotak Beracun | |
Berdisiplin | نيلاي مورني |
Buku teks dan kad perkataan | بي.بي.عيم |
4C - 60% daripada murid dapat menjawi dengan betul 4A - 70% daripada murid dapat menjawi dengan baik | ايمڤق |
4A:11.45 - 12.15 (7/10/2010) KHAMIS | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Adab dan Akhlak Islamiah | بيدع |
Adab menuntut ilmu | تاجوق |
Adab semasa di sekolah | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1:Menerangkan harta benda sekolah yang patut dipelihara Aras 2:Menyatakan cara-cara memelihara harta benda sekolah Aras 3:Menerangkan faedah beradab dan tidak beradab semasa di sekolah | اوبجيكتيف |
1) KUIZ secara berkumpulan | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Sumbang saran mengenai harta benda yang terdapat di sekolah | |
3) Perbincangan cara memelihara harta benda sekolah | |
4) Membincangkan faedah beradab dan tidak beradab semasa di sekolah | |
menjaga harta benda sekolah | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
85% daripada murid dapat menyatakan adab-adab semasa di sekolah | ايمڤق |
No comments:
Post a Comment