4C:7.45 - 8.45 (5/10/2010) SELASA | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Asuhan tilawah Al-Quran | بيدع |
Kefahaman surah al-Maauun | تاجوق |
Pengertian ayat 4-7 | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1: Membaca dan menyatakan makna potongan kalimah dari ayat 4-7 Aras 2: Membaca dan menyatakan makna ayat 4-7 Aras 3: Menyatakan golongan yang mendapat kecelakaan besar | اوبجيكتيف |
1) Menyebut kalimah beserta makna | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Membaca ayat 4-7 beserta pengertiannya | |
3) Mendengar penerangan huraian ayat | |
4) Sumbang saran pengajaran daripada ayat | |
5) Menyenaraikan ciri-ciri orang yang mendapat kecelakaan besar | |
Mengamalkan bacaan surah dengan fasih dan bertajwid dalam solat | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
- 60% daripada murid dapat memahami maksud ayat 4-7 | ايمڤق |
4D : 9.45 - 10.15 (5/10/2010) SELASA | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
JAWI - Pemulihan jawi | بيدع |
Mengenal dan menggunakan tanda baca dalam ayat-ayat pendek dan teks jawi mudah | تاجوق |
Menukar teks rumi ke jawi | كماهيرن |
Murid dapat: 1) Membaca teks yang disediakan 2) Meletakkan tanda baca dengan betul 3) Menukar teks rumi ke tulisan jawi | اوبجيكتيف |
1) Murid Membaca teks pantun yang dipamerkan | aiاكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Murid diminta meletakkan tanda baca yang betul dalam pantun tersebut | |
3) Murid membaca teks pantun yang disediakan kemudian menukar teks tersebut ke tulisan jawi dengan tanda baca yang betul | |
4) Permainan Kotak Beracun | |
Berdisiplin | نيلاي مورني |
Buku teks dan kad perkataan | بي.بي.عيم |
- 50% daripada murid dapat menukar tulisan rumi ke jawi | ايمڤق |
4A:10.45 - 11.15 (5/10/2010) SELASA | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Ulum as-Syariah (SIRAH) | بيدع |
Pembesar mekah yang menerima seruan Rasulullah | تاجوق |
Pembesar mekah yang menerima Islam | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1: - Menyatakan pembesar-pembesar mekah yang berpengaruh pada zaman awal Islam - Memahami bagaimana mereka menerima seruan Rasulullah dan memeluk Islam - Meneladani akhlak pembesar-pembesar Mekah yang menerima seruan Rasulullah Aras 2: -Menyatakan perbezaan sikap dan cara hidup pembesar-pembesar tersebut sebelum dan selepas Islam Aras 3: -Menghuraikan kesan penerimaan pembesar-pembesar tersebut terhadap seruan Rasulullah -Menghuraikan pengaruh keistimewaaan Saidina Abu Bakar, Omar dan Hamzah | اوبجيكتيف |
1) Mendengar dan meneliti kisah saidina Omar memeluk Islam | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Bersoal jawab mengenai cerita yang didengar | |
3) Sumbang saran saidina Omar Sebelum dan Selepas memeluk Islam | |
4) Melengkapkan cerita mengenai pengislaman Saidina Omar | |
5) Perbincangan tentang kesan-kesan perkembangan Islam selepas saidina Omar memeluk Islam | |
6) Mengumpul maklumat sikap saidina Omar selepas memeluk Islam | |
Bersabar | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-80% daripada murid dapat memahami kisah tiga pembesar mekah yang menerima agama islam | ايمڤق |
1D:12.15 - 12.45 (5/10/2010) SELASA | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Asuhan Tilawah al-Quran | بيدع |
Menghafaz surah al-Ikhlas | تاجوق |
Surah al-Ikhlas ayat 1-4 | كماهيرن |
Murid dapat menghafaz ayat 1-4 surah al-Ikhlas dengan: Aras 1: Makhraj yang betul Aras 2: Betul dan fasih Aras 3: fasih dan bertajwid | اوبجيكتيف |
1) Latih tubi membaca dan menghafaz potongan ayat | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Mendengar bacaan guru | |
3) Talaqqi dan musyafahah | |
4) Tasmik bacaan kepada guru | |
5) Menyusun kalimah menjadi ayat yang lengkap | |
6) Tasmik surah al-Ikhlas ayat 1-4 | |
Membaca surah al-Ikhlas dalam amalan harian | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
- 68% daripada murid dapat membaca ayat 1-4 dengan betul dan bertajwid | ايمڤق |
No comments:
Post a Comment