Wednesday, November 10, 2010

RABU - 6 Oktober 2010

4C:7.45 - 8.15 (6/10/2010) RABU

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Ulum as-Syariah (AKIDAH)

بيدع

dosa dan pahala

تاجوق

membezakan perkara-perkara yang dikatakan dosa dan pahala

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1: -Menyatakan pengertian dosa dan pahala

-Menyebut contoh-contoh amalan yang boleh diberi ganjaran pahala dan amalan yang dibalas dosa

Aras 2: -Menyenaraikan cara mendapat pahala dan mengelak dosa

Aras 3: -Mengklasifikasikan perbuatan-perbuatan yang boleh membawa kepada pahala dan dosa

اوبجيكتيف

1) Membaca teks secara kelas dan individu

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Penerangan pengertian pahala, amalan yang diberi ganjaran pahala dan cara mendapatkan pahala

3) Penerangan tentang: *Pengertian dosa *Perkara yang diberi balasan dosa *Cara mengelak dosa

4) Bersoal jawab berdasarkan penerangan guru

5) Perbincangan perbuatan-perbuatan yang boleh membawa dosa dan pahala

6) Latihan

sentiasa mengelak perbuatan yang mendapat balasan dosa

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-60% daripada murid dapat membezakan antara dosa dan pahala

ايمڤق



4A:8.15 - 8.45 (6/10/2010) RABU

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Ulum as-Syariah (SIRAH)

بيدع

Pembesar mekah yang menerima seruan Rasulullah

تاجوق

Pembesar mekah yang menerima Islam

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1: - Menyatakan pembesar-pembesar mekah yang berpengaruh pada zaman awal Islam

- Memahami bagaimana mereka menerima seruan Rasulullah dan memeluk Islam

- Meneladani akhlak pembesar-pembesar Mekah yang menerima seruan Rasulullah

Aras 2: -Menyatakan perbezaan sikap dan cara hidup pembesar-pembesar tersebut sebelum dan selepas Islam

Aras 3: -Menghuraikan kesan penerimaan pembesar-pembesar tersebut terhadap seruan Rasulullah

-Menghuraikan pengaruh keistimewaaan Saidina Abu Bakar, Omar dan Hamzah

اوبجيكتيف

1) Mendengar dan meneliti kisah saidina Omar memeluk Islam

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Bersoal jawab mengenai cerita yang didengar

3) Sumbang saran saidina Omar Sebelum dan Selepas memeluk Islam

4) Melengkapkan cerita mengenai pengislaman Saidina Omar

5) Perbincangan tentang kesan-kesan perkembangan Islam selepas saidina Omar memeluk Islam

6) Mengumpul maklumat sikap saidina Omar selepas memeluk Islam

Bersabar

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-58% daripada murid dapat memahami kisah tiga pembesar mekah yang menerima agama islam

ايمڤق



1D:9.15 - 9.45 (6/10/2010) RABU

هاري/تاريخ/ماس/كلس

JAWI - Pemulihan jawi

بيدع

Membaca dan menulis suku kata terbuka daripada huruf RA dan SIN

تاجوق

Membaca dan menulis

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1:Membaca suku kata terbuka daripada huruf RA dan SIN

Aras 2:Menulis huruf konsenan RA dan SIN yang digabung dengan huruf vokal (Alif, waw dan ya)

اوبجيكتيف

1) Memperkenalkan huruf konsenan dan huruf vokal

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Latih tubi membaca suku kata terbuka daripada huruf RA dan SIN

3) Membaca perkataan daripada suku kata tersebut

4) Menulis perkataan daripada suku kata tersebut

Kerajinan

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-55% daripada murid mengenali huruf RA dan SIN serta membaca suku kata terbuka daripada huruf RA dan SIN dengan betul

ايمڤق


4B : 9.45 - 10.15 (6/10/2010) RABU

هاري/تاريخ/ماس/كلس

JAWI - Pemulihan jawi

بيدع

Mengenal dan menggunakan tanda baca dalam ayat-ayat pendek dan teks jawi mudah

تاجوق

Menukar teks rumi ke jawi

كماهيرن

Murid dapat:

1) Membaca teks yang disediakan

2) Meletakkan tanda baca dengan betul

3) Menukar teks rumi ke tulisan jawi

اوبجيكتيف

1) Murid Membaca teks pantun yang dipamerkan

aiاكتيۏيتي / ستراتكي

2) Murid diminta meletakkan tanda baca yang betul dalam pantun tersebut

3) Murid membaca teks pantun yang disediakan kemudian menukar teks tersebut ke tulisan jawi dengan tanda baca yang betul

4) Permainan Kotak Beracun

Berdisiplin

نيلاي مورني

Buku teks dan kad perkataan

بي.بي.عيم

- 60% daripada murid dapat menukar tulisan rumi ke jawi

ايمڤق


No comments:

Post a Comment