Thursday, February 11, 2010

MINGGU KE-7 RABU - 17/2/2010

4B:8.45-9.45 (17/02/2010) RABU

هاري/تاريخ/ماس/كلس

ختم القرءان

بيدع

SURAH HUD, JUZUK 12

تاجوق

AYAT 72-108 (M/S:230-233)

كماهيرن

موريد دافت ممباج دعن بتول دان لنجر

اوبجيكتيف

كورو ممفردعركن باجاءن

اكتيۏيتي / ستراتكي

موريد معيكوت باجاءن كورو (BIG)

موريد يع لمه ممباج إقراء

كورو ممفربتولكن باجاءن موريد

تلقي مشافهة

ممبوات كرجا برتوليس

منجينتاءي بهاس القرءان

نيلاي مورني

مصحف القرءان عثماني

بي.بي.عيم

- 60% daripada murid boleh membaca ayat dengan betul dan 40% lagi masih tidak lancar terutamanya panjang pendek ayat.

ايمڤق



4D:9.45-10.15/4C:10.45-11.15 (17/02/2010) RABU

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Sirah

بيدغ

Peristiwa Di Gua Hirak

تاجوق

Berfikir dan mendalami sejarah islam

كماهيرن

Murid dapat:

1) - Mengetahui sebab-sebab nabi ke Gua Hirak

- Menyatakan wahyu pertama diturunkan

- Memahami bagaimana wahyu pertama diturunkan

- Menyatakan pengajaran daripada peristiwa wahyu pertama

- Menyatakan cara malaikat Jibril menyampaikan wahyu pertama

2) Menerangkan tindakan Rasulullah semasa dan selepas menerima wahyu

3) Mengetahui hikmah ayat 1-5 surah al-alaq menjadi wahyupertama

اوبجيكتيف

1) Sumbang saran tentang peristiwa di Gua Hirak dan bersoal jawab mengenainya

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Guru memberi penerangan kepada murid

3) Murid meneliti penerangan darida guru

4) Perbincangan kumpulan

5) Menulis tindakan rasulullah sebelum dan selepas menerima wahyu

6) Menulis pengajaran daripada cara malaikat jibril menyampaikan wahyu pertama

Membaca dan mencari ilmu sangat penting dalam kehidupan

نيلاي مورني

Buku teks dan lembaran kerja rumah

بي.بي.عيم

-40% daripada murid 4D dapat menyatakan sebab nabi ke gua hirak, wahyu pertama dan bagaimana ia diturunkan.

-60% daripada murid 4C dapat menyatakan sebab, wahyu pertama, cara ia diturunkan dan pengajaran

ايمڤق



1D:11.45-12.45(17/02/2010) RABU

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Tilawah Al-Quran

بيدع

Mengenal huruf hijaiyyah bersambung yang mengandungi pelbagai baris dan tanda mad

تاجوق

Iqra' 3 m/s: 1-12

كماهيرن

Murid dapat:

1) Membaca kalimah pendek yang berbaris di atas, di bawah dan tanda mad dengan makhraj yang betul dan lancar.

2) Mendisiplinkan bacaan panjang/pendek dengan betul dan fasih

3) Mengenal, membaca dan menulis kalimah yang bertanda mad denagn betul

اوبجيكتيف

1) Talaqi musyafahah kalimah berbaris di atas dan di bawah

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Latih tubi menyebut kalimah yang berbagai baris secara kelas, kumpulan dan individu

3) Murid mengikut bacaan rakan

4) Tasmik bacaan kepada guru

5) Latihan menulis kalimah-kalimah yag bertanda mad

6) Menyerahkan kerja rumah

Menghormati kawan yang sedang membaca ayat al-quran

نيلاي مورني

Buku iqra' 3 , lembaran kerja

بي.بي.عيم

- Murid 1D amat lemah untuk mengenali huruf bersambung. Memerlukan latihan bacaan huruf tunggal secara berterusan

ايمڤق

No comments:

Post a Comment