4B:8.45-9.45 (17/02/2010) RABU | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
ختم القرءان | بيدع |
SURAH HUD, JUZUK 12 | تاجوق |
AYAT 72-108 (M/S:230-233) | كماهيرن |
موريد دافت ممباج دعن بتول دان لنجر | اوبجيكتيف |
كورو ممفردعركن باجاءن | اكتيۏيتي / ستراتكي |
موريد معيكوت باجاءن كورو (BIG) | |
موريد يع لمه ممباج إقراء | |
كورو ممفربتولكن باجاءن موريد | |
تلقي مشافهة | |
ممبوات كرجا برتوليس | |
منجينتاءي بهاس القرءان | نيلاي مورني |
مصحف القرءان عثماني | بي.بي.عيم |
- 60% daripada murid boleh membaca ayat dengan betul dan 40% lagi masih tidak lancar terutamanya panjang pendek ayat. | ايمڤق |
4D:9.45-10.15/4C:10.45-11.15 (17/02/2010) RABU | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Sirah | بيدغ |
Peristiwa Di Gua Hirak | تاجوق |
Berfikir dan mendalami sejarah islam | كماهيرن |
Murid dapat: 1) - Mengetahui sebab-sebab nabi ke Gua Hirak - Menyatakan wahyu pertama diturunkan - Memahami bagaimana wahyu pertama diturunkan - Menyatakan pengajaran daripada peristiwa wahyu pertama - Menyatakan cara malaikat Jibril menyampaikan wahyu pertama 2) Menerangkan tindakan Rasulullah semasa dan selepas menerima wahyu 3) Mengetahui hikmah ayat 1-5 surah al-alaq menjadi wahyupertama | اوبجيكتيف |
1) Sumbang saran tentang peristiwa di Gua Hirak dan bersoal jawab mengenainya | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Guru memberi penerangan kepada murid | |
3) Murid meneliti penerangan darida guru | |
4) Perbincangan kumpulan | |
5) Menulis tindakan rasulullah sebelum dan selepas menerima wahyu | |
6) Menulis pengajaran daripada cara malaikat jibril menyampaikan wahyu pertama | |
Membaca dan mencari ilmu sangat penting dalam kehidupan | نيلاي مورني |
Buku teks dan lembaran kerja rumah | بي.بي.عيم |
-40% daripada murid 4D dapat menyatakan sebab nabi ke gua hirak, wahyu pertama dan bagaimana ia diturunkan. -60% daripada murid 4C dapat menyatakan sebab, wahyu pertama, cara ia diturunkan dan pengajaran | ايمڤق |
1D:11.45-12.45(17/02/2010) RABU | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Tilawah Al-Quran | بيدع |
Mengenal huruf hijaiyyah bersambung yang mengandungi pelbagai baris dan tanda mad | تاجوق |
Iqra' 3 m/s: 1-12 | كماهيرن |
Murid dapat: 1) Membaca kalimah pendek yang berbaris di atas, di bawah dan tanda mad dengan makhraj yang betul dan lancar. 2) Mendisiplinkan bacaan panjang/pendek dengan betul dan fasih 3) Mengenal, membaca dan menulis kalimah yang bertanda mad denagn betul | اوبجيكتيف |
1) Talaqi musyafahah kalimah berbaris di atas dan di bawah | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Latih tubi menyebut kalimah yang berbagai baris secara kelas, kumpulan dan individu | |
3) Murid mengikut bacaan rakan | |
4) Tasmik bacaan kepada guru | |
5) Latihan menulis kalimah-kalimah yag bertanda mad | |
6) Menyerahkan kerja rumah | |
Menghormati kawan yang sedang membaca ayat al-quran | نيلاي مورني |
Buku iqra' 3 , lembaran kerja | بي.بي.عيم |
- Murid 1D amat lemah untuk mengenali huruf bersambung. Memerlukan latihan bacaan huruf tunggal secara berterusan | ايمڤق |
No comments:
Post a Comment