Sunday, July 25, 2010

MINGGU KE-27 ISNIN - 26/7/2010

4D:7.45 - 8.15 (26/7/2010) ISNIN

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Adab dan Akhlak Islamiah

بيدع

Adab makan dan minum di majlis keramaian

تاجوق

Doa kepada tuan punya majlis

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1:Mematuhi peraturan, bersopan santun serta beradab semasa makan dan minum di majlis keramaian

Aras 2:Membaca doa semasa menghadiri majlis keramaian

Aras 3:Menjelaskan cara-cara menghormati hak orang lain

اوبجيكتيف

1) Perbincangan mengenai cara makan dan minum yang bersopan dan tidak bersopan semasa di majlis keramaian

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Latih tubi membaca doa semasa menghadiri majlis keramaian

3) Menulis doa kepada tuan punya majlis dan maksudnya dalam buku tulis

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

- 50% daripada murid dapat membaca doa kepada tuan punya majlis dengan betul

ايمڤق

4A:9.15 - 10.15/4B:11.45 - 12.45 (26/7/2010) ISNIN

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Asuhan tilawah Al-Quran

بيدع

Membaca dan menghafaz surah dengan betul dan fasih

تاجوق

Surah al-A'diyat ayat 6-8

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1:Menyebut dengan betul kalimah dan Menghafaz keratan ayat

Aras 2:Membaca dengan bertajwid dan menghafaz dengan betul

Aras 3:Membaca dan menghafaz ayat dengan fasih dan bertajwid

اوبجيكتيف

1) Membaca ayat hafazan surah al-'Adiyat ayat 1-5 secara kelas dan individu

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Menghafaz surah al-'Adiyat ayat 6-8 dengan betul dan fasih

3) Latih tubi menghafaz surah al-'Adiyat secara kelas, kumpulan dan individu

4) Tasmik surah al-'Adiyat kepada guru atau naqib secara tadwir

5) Mendengar dan menyemak semula bacaan yang telah di hafaz oleh murid

6) Gerak kerja bertulis

Sentiasa berusaha menghafaz ayat al-Quran

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

4A - Guru praktikum (Ustaz Yusoff)

4B - Guru praktikum (Ustaz 'Ali)

ايمڤق


1D:10.15 - 10.45 (26/7/2010) ISNIN

هاري/تاريخ/ماس/كلس

SIRAH

بيدع

Tanda-tanda kenabian nabi Muhammad

تاجوق

Selepas kelahiran

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1:Menerangkan kejadian luar biasa selepas kelahiran nabi Muhammad

Aras 2:Menyatakan kesan peristiwa terhadap keluarga nabi Muhammad

Aras 3:Menyatakan kesan peristiwa terhadap masyarakat arab

اوبجيكتيف

1) Penerangan guru mengenai bersuci dan beristinjak

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Sumbang saran mengenai alat-alat bersuci dan istinjak

3) Penerangan cara-cara beristinjak

4) Bersoal jawab mengenai keperluan bersuci dan beristinjak

5) Perbincangan berpandukan gambar tentang anggota-anggota badan yang perlu dibersihkan

Meneladani peribadi Rasulullah

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-60% daripada murid dapat menceritakan peristiwa selepas kelahiran muhammad dengan bimbingan guru

ايمڤق


1D:10.45 - 11.15 (26/7/2010) ISNIN

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Adab dan akhlak islamiah

بيدع

Adab bersugi

تاجوق

Adab, alat dan kebaikan bersugi

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1:Menyebut adab-adab bersugi

Aras 2:Menyenarai alat bersugi

Aras 3:Menyatakan kebaikan mengamalkan adab bersugi dan keburukan meninggalkan adab bersugi

اوبجيكتيف

1) Bersoal jawab berkaitan pengalaman murid mengenai bersugi

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Berbincang adab-adab bersugi dan alatannya

3) Tunjuk cara bersugi yang betul

4) Gerak kerja bertulis

5) Sumbang saran kebaikan adab bersugi dan keburukan meninggalkan adab bersugi

Menjaga kebersihan gigi

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-50% daripada murid dapat menyebut adab-adab dan alat-alat untuk bersugi

ايمڤق

No comments:

Post a Comment