1D:7.45 - 8.15 (1/7/2010) KHAMIS | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Ibadat | بيدع |
Konsep ibadat (pengertian dan jenis-jenis ibadat) I | تاجوق |
كماهيرن | |
Murid dapat: Aras 1: -Menyatakan pengertian dan jenis-jenis ibadat -Menyebut contoh-contoh ibadat -Menyatakan faedah melakukan ibadat dalam Islam Aras 2: -Mengkelaskan perintah dan larangan Allah -Menyenaraikan ibadat-ibadat umum dan khusus Aras 3: -Menyatakan percakapan dan perbuatan yang menjadi ibadat | اوبجيكتيف |
1) Perbincangan dan penerangan pengertian ibadat | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Perbincangan mengenai ibadat umum dan khusus | |
3) Menyenaraikan contoh-contoh ibadat | |
4) Sumbang saran faedah melakukan ibadat dan akibat tidak melakukan ibadat | |
5) Menulis pengertian dan jenis-jenis ibadat dalam buku latihan | |
6) Sumbang saran mengenai: *percakapan yang menjadi ibadat : Bercakap benar *perbuatan yang menjadi ibadat : Pergi ke sekolah | |
Kejujuran-sikap dan perlakuan yang menunjukkan niat yang baik, amanah dan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-65% daripada murid dapat menyatakan pengertian dan jenis-jenis ibadat | ايمڤق |
1D:8.15 - 8.45 (1/7/2010) KHAMIS | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Adab dan akhlak islamiah | بيدع |
Adab dalam kehidupan seharian | تاجوق |
Adab semasa dan selepas makan dan minum serta kepentingannya | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1:Menyebut adab semasa dan selepas makan dan minum Aras 2:Menghafaz doa selepas makan dan minum Aras 3:Menyatakan kepentingan dan tujuan beramal dengan adab makan dan minum | اوبجيكتيف |
1) Sumbang saran mengenai adab makan dan minum | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Latih tubi membaca doa sebelum dan selepas makan dan minum | |
3) Simulasi cara adab makan dan minum | |
4) Perbincangan adab sebelum, semasa dan selepas makan | |
5) Gerak kerja bertulis | |
Kebersihan-Menjaga kebersihan rohani, jasmani dan mental serta alam sekitar bagi menjamin kesejahteraan hidup | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-60% dapat menyatakan adab semasa dan selepas makan | ايمڤق |
4C:8.45 - 9.15 (1/7/2010) KHAMIS | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Ibadah | بيدع |
Solat - RUKUN | تاجوق |
Pembahagian rukun dan pengertiannya | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1:Menyatakan pembahagian rukun dalam solat Aras 2:Melakukan dan menunjukkan perlakuan rukun solat Aras 3:Menerangkan pembahagian rukun dalam solat serta contohnya | اوبجيكتيف |
1) Bersoal jawab tentang rukun solat | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Mendengar dan meneliti pengertian pembahagian rukun dalam solat | |
| |
| |
| |
| |
Berdisiplin-Mengenal diri dengan cara menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira di mana ia berada | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-65% daripada murid dapat menyatakan pembahagian rukun dan pengertiannya | ايمڤق |
4C:9.15 - 9.45/4A:10.45 - 11.15 (1/7/2010) KHAMIS | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Sirah | بيدع |
Mukjizat Al-Quran | تاجوق |
Membezakan mukjizat Al-Quran dengan kitab -kitab Allah yang lain | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1: - Menyatakan al-Quran sebagai mukjizat agung - Menyatakan mukjizat al-Quran dalam pelbagai aspek Aras 2: - Menceritakan kisah para sahabat yang masuk Islam kerana tertarik dengan al-Quran Aras 3: - Menyatakan bagaimana al-Quran menjadi mukjizat - Menyebut dalil Al-Quran terpelihara hingga hari Qiamat | اوبجيكتيف |
1) Bercerita tentang keistimewaan dan mukjizat peristiwa yang menyebabkan orang tertarik dengan mukjizat al-Quran | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Sumbang saran mengenai: - Sahabat-sahabat yang masuk islam kerana tertarik dengan al-Quran - Keindahan bahasa al-Quran | |
3) Menyenaraikan dan menghafaz ayat syifa' yang terdapat dalam al-Quarn | |
Cintakan al-Quran | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
4C - 55% daripada murid dapat menyatakan mukjizat al-Quran 4A - 65% daripada murid dapat menyatakan mukjizat al-Quran | ايمڤق |
No comments:
Post a Comment