Saturday, July 3, 2010

MINGGU KE-23 KHAMIS - 1/7/10

1D:7.45 - 8.15 (1/7/2010) KHAMIS

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Ibadat

بيدع

Konsep ibadat (pengertian dan jenis-jenis ibadat) I

تاجوق

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1: -Menyatakan pengertian dan jenis-jenis ibadat -Menyebut contoh-contoh ibadat -Menyatakan faedah melakukan ibadat dalam Islam

Aras 2: -Mengkelaskan perintah dan larangan Allah -Menyenaraikan ibadat-ibadat umum dan khusus

Aras 3: -Menyatakan percakapan dan perbuatan yang menjadi ibadat

اوبجيكتيف

1) Perbincangan dan penerangan pengertian ibadat

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Perbincangan mengenai ibadat umum dan khusus

3) Menyenaraikan contoh-contoh ibadat

4) Sumbang saran faedah melakukan ibadat dan akibat tidak melakukan ibadat

5) Menulis pengertian dan jenis-jenis ibadat dalam buku latihan

6) Sumbang saran mengenai:

*percakapan yang menjadi ibadat : Bercakap benar

*perbuatan yang menjadi ibadat : Pergi ke sekolah

Kejujuran-sikap dan perlakuan yang menunjukkan niat yang baik, amanah dan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-65% daripada murid dapat menyatakan pengertian dan jenis-jenis ibadat

ايمڤق



1D:8.15 - 8.45 (1/7/2010) KHAMIS

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Adab dan akhlak islamiah

بيدع

Adab dalam kehidupan seharian

تاجوق

Adab semasa dan selepas makan dan minum serta kepentingannya

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1:Menyebut adab semasa dan selepas makan dan minum

Aras 2:Menghafaz doa selepas makan dan minum

Aras 3:Menyatakan kepentingan dan tujuan beramal dengan adab makan dan minum

اوبجيكتيف

1) Sumbang saran mengenai adab makan dan minum

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Latih tubi membaca doa sebelum dan selepas makan dan minum

3) Simulasi cara adab makan dan minum

4) Perbincangan adab sebelum, semasa dan selepas makan

5) Gerak kerja bertulis

Kebersihan-Menjaga kebersihan rohani, jasmani dan mental serta alam sekitar bagi menjamin kesejahteraan hidup

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-60% dapat menyatakan adab semasa dan selepas makan

ايمڤق



4C:8.45 - 9.15 (1/7/2010) KHAMIS

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Ibadah

بيدع

Solat - RUKUN

تاجوق

Pembahagian rukun dan pengertiannya

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1:Menyatakan pembahagian rukun dalam solat

Aras 2:Melakukan dan menunjukkan perlakuan rukun solat

Aras 3:Menerangkan pembahagian rukun dalam solat serta contohnya

اوبجيكتيف

1) Bersoal jawab tentang rukun solat

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Mendengar dan meneliti pengertian pembahagian rukun dalam solat

Berdisiplin-Mengenal diri dengan cara menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira di mana ia berada

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

-65% daripada murid dapat menyatakan pembahagian rukun dan pengertiannya

ايمڤق



4C:9.15 - 9.45/4A:10.45 - 11.15 (1/7/2010) KHAMIS

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Sirah

بيدع

Mukjizat Al-Quran

تاجوق

Membezakan mukjizat Al-Quran dengan kitab -kitab Allah yang lain

كماهيرن

Murid dapat:

Aras 1: - Menyatakan al-Quran sebagai mukjizat agung

- Menyatakan mukjizat al-Quran dalam pelbagai aspek

Aras 2: - Menceritakan kisah para sahabat yang masuk Islam kerana tertarik dengan al-Quran

Aras 3: - Menyatakan bagaimana al-Quran menjadi mukjizat

- Menyebut dalil Al-Quran terpelihara hingga hari Qiamat

اوبجيكتيف

1) Bercerita tentang keistimewaan dan mukjizat peristiwa yang menyebabkan orang tertarik dengan mukjizat al-Quran

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Sumbang saran mengenai:

- Sahabat-sahabat yang masuk islam kerana tertarik dengan al-Quran

- Keindahan bahasa al-Quran

3) Menyenaraikan dan menghafaz ayat syifa' yang terdapat dalam al-Quarn

Cintakan al-Quran

نيلاي مورني

Buku teks

بي.بي.عيم

4C - 55% daripada murid dapat menyatakan mukjizat al-Quran

4A - 65% daripada murid dapat menyatakan mukjizat al-Quran

ايمڤق

No comments:

Post a Comment