4C:7.45 - 8.15 (7/7/2010) RABU | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Akidah | بيدع |
Al-Qudrah | تاجوق |
Dalil naqli dan 'akli | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1:Membaca dalil Allah bersifat Qudrah " Innallaha 'ala kulli syai'in qadir" Aras 2:Menyenaraikan kesan positif bagi orang yang percaya Allah berkuasa Aras 3:Menjelaskan perbuatan dan percakapan yang bertentangan dengan kepercayaan Allah berkuasa | اوبجيكتيف |
1) Menyebut dalil Allah bersifat Qudrah "Innallaha 'ala kulli syai'in qadir" | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Mendengar penerangan maksud ayat | |
3) Membaca petikan "KEKUASAAN ALLAH" | |
4) Sumbang saran kesan positif bagi orang yang percaya Allah berkuasa | |
5) Perbincangan perbuatan dan percakapan yang bertentangan dengan kepercayaan Allah maha berkuasa | |
6) Gerak kerja bertulis | |
نيلاي مورني | |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-60% daripada murid dapat menyatakan dalil naqli bukti Allah bersifat Qudrah | ايمڤق |
4C:8.15 - 8.45 (7/7/2010) RABU | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Sirah | بيدع |
Mukjizat Al-Quran | تاجوق |
Membezakan mukjizat Al-Quran dengan kitab -kitab Allah yang lain | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1: - Menyatakan al-Quran sebagai mukjizat agung - Menyatakan mukjizat al-Quran dalam pelbagai aspek Aras 2: - Menceritakan kisah para sahabat yang masuk Islam kerana tertarik dengan al-Quran Aras 3: - Menyatakan bagaimana al-Quran menjadi mukjizat - Menyebut dalil Al-Quran terpelihara hingga hari Qiamat | اوبجيكتيف |
1) Bercerita tentang keistimewaan dan mukjizat peristiwa yang menyebabkan orang tertarik dengan mukjizat al-Quran | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Sumbang saran mengenai: - Sahabat-sahabat yang masuk islam kerana tertarik dengan al-Quran - Keindahan bahasa al-Quran | |
3) Menyenaraikan dan menghafaz ayat syifa' yang terdapat dalam al-Quarn | |
| |
| |
Cintakan al-Quran | نيلاي مورني |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-55% dapat menyatakan kisah sahabat nabi muhammad yang bernama Omar al-Khatab memeluk islam | ايمڤق |
1D:9.15 - 9.45 (7/7/2010) RABU | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
JAWI - Pemulihan jawi | بيدع |
Membaca dan menulis suku kata terbuka daripada huruf LAM dan MIM | تاجوق |
Membaca dan menulis | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1:Membaca suku kata terbuka daripada huruf LAM dan MIM Aras 2:Menulis huruf konsenan LAM dan MIM yang digabung dengan huruf vokal (Alif, waw dan ya) | اوبجيكتيف |
1) Memperkenalkan huruf konsenan dan huruf vokal | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Latih tubi membaca suku kata terbuka daripada huruf LAM dan MIM | |
3) Membaca perkataan daripada suku kata tersebut | |
4) Menulis perkataan daripada suku kata tersebut | |
| |
| |
نيلاي مورني | |
Buku teks | بي.بي.عيم |
-65% daripada murid dapat membaca dan menulis perkataan daripada suku kata MIM dan LAM | ايمڤق |
4B:9.45 - 10.15 (7/7/2010) RABU | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
JAWI - Pemulihan jawi | بيدع |
Perkataan pinjaman bahasa Inggeris dan Arab | تاجوق |
Membaca dan menulis teks | كماهيرن |
Murid dapat: Aras 1:Mengenal perkataan-perkataan pinjaman bahas Inggeris dan arab dengan betul Aras 2:Membaca perkataan-perkataan pinjaman atau serapan bahasa Inggeris dan arab dengan betul Aras 3:Membanding beza perkataan-perkataan pinjaman atau serapan bahasa Inggeris dan arab | اوبجيكتيف |
1) Mempamerkan kad-kad perkataan bahasa Inggeris dan arab | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Penerangan guru mengenai contoh-contoh perkataan dari bahasa Inggeris dan arab | |
3) Latih tubi menyebut dan membaca perkataan pinjaman bahasa Inggeris dan arab secara kumpulan dan individu | |
4) Latihan membina ayat mudah menggunakan perkataan pinjaman bahasa Inggeris dan arab yang telah dipelajari | |
5) Guru mempamerkan kad-kad ayat | |
6) Murid memilih dan menggariskan perkataan pinjaman bahasa Inggeris atau bahasa arab | |
نيلاي مورني | |
Buku teks | بي.بي.عيم |
95% daripada murid dapat membaca perkataan dan membezakan samada kata pinjaman bahasa Inggeris dan Arab | ايمڤق |
No comments:
Post a Comment