Tuesday, January 26, 2010

MINGGU KE-4 SELASA - 26/1/2010

4A:7.45-8.15/4C:9.45-10.15/4B:10.45-11.15 (26/01/2010) SELASA

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Pemulihan jawi

بيدغ

Mengenal dan menggunakan tanda baca dalam ayat pendek

تاجوق

Tanda koma (,)

كماهيرن

Murid dapat:

1) Mengenal tanda baca koma dalam ayat

2) Mengeja dan membaca ayat yang mengandungi tanda baca koma dengan intonasi yang betul

3) menyusun perkataan menjadi ayat

اوبجيكتيف

1) Banding beza tanda baca rumi dan jawi

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Penerangan guru mengenai cara penggunaan tanda baca koma

3) Latih tubi mengeja dan membaca ayat-ayat yang mengandungi tanda koma. Contohnya:

- Satu, dua, tiga, empat.

- Siapa cepat, dia dapat.

4) Murid-murid membaca semula ayat secara kumpulan dan individu

5) Murid-murid menulis ayat yang mengandungi tanda noktah dalam dalam buku latihan

6) Murid-murid diberi lembaran kerja untuk disiapkan di rumah

Tekun dan sabar menuntut ilmu

نيلاي مورني

kad ayat, kad perkataan dan lembaran

بي.بي.عيم

- Murid 4A lemah dalam bacaan

- Murid 4C tidak tahu membaca jawi (tidak kenal huruf tunggal jawi)

- Murid 4B tidak dapat mengenali bunyi bpadanan huruf

ايمڤق



4D:8.45-9.45(26/01/2010) SELASA

هاري/تاريخ/ماس/كلس

ختم القرءان

بيدع

SURAH YUNUS, JUZUK 11

تاجوق

AYAT 71-88 (M/S:217-218)

كماهيرن

موريد دافت ممباج دعن بتول دان لنجر

اوبجيكتيف

كورو ممفردعركن باجاءن

اكتيۏيتي / ستراتكي

موريد معيكوت باجاءن كورو (BIG)

موريد يع لمه ممباج إقراء

كورو ممفربتولكن باجاءن موريد

تلقي مشافهة

ممبوات كرجا برتوليس

منجينتاءي بهاس القرءان

نيلاي مورني

مصحف القرءان عثماني

بي.بي.عيم

- Murid 4D terlalu lemah dalam bacaan dan memerlukan bacaan iqra' 1 m/s 31 yang berterusan

ايمڤق



1D:11.45-12.45(26/01/2010) SELASA

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Tilawah Al-Quran

بيدع

Mengenal huruf hijaiyyah bersambung yang mengandungi baris di atas

تاجوق

Iqra' 2 m/s: 1-6

كماهيرن

Murid dapat:

1) Mengenal dan menyebut huruf bersambung dan berbaris di atas

2) Membunyikan kalimah-kalimah berbaris di atas yang bersambung debgan betul

3) - Membezakan huruf bersambung dengan tidak bersambung yang berbaris di atas

- Menulis huruf bersambung dengan betul

اوبجيكتيف

1) Talaqi musyafahah huruf berbaris di atas yang bersambung secara kelas, kumpulan dan individu

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Latih tubi menyebut bunyi huruf yang bersambung

3) Mewarnakan huruf yang bersambung dengan huruf tunggal

4) Memadankan huruf tunggal dengan huruf bersambung yang sama bentuk

5) Latihan menulis huruf-huruf bersambung dengan bimbingan guru

6) Menyerahkan kerja rumah

Menghormati kawan yang sedang membaca ayat al-quran

نيلاي مورني

Buku iqra'2 , lembaran kerja

بي.بي.عيم

- Murid 1D amat lemah untuk mengenali huruf bersambung. Memerlukan latihan bacaan huruf tunggal secara berterusan

ايمڤق

No comments:

Post a Comment