Wednesday, July 25, 2012

(26) MINGGU KE-27#29 JULAI 2012 (AHAD)






1B : 9.15 - 9.45 (Ahad) / 30 minit
هاري/تاريخ/ماس/كلس
1) Al-Quran (Iqra' 5 m/s:27-30) 1.1 Bacaan 
بيدع
1.1.4 ) Membaca kalimah/potongan ayat dan ayat pendek yang mempunyai pelbagai baris dan tanda
Standard Kandungan
1.1.4.4 ) Membaca ayat yang mengandungi bacaan panjang 4 harkat pada tanda melintang bersyaddah
Standard Pembelajaran
Murid dapat :
1) Mengenal tanda melintang bersyaddah
2) Membaca kalimah yang mengandungi tanda melintang bersyaddah dengan bacaan yang betul
3) Membaca potongan ayat dan ayat pendek yang mengandungi tanda melintang bersyaddah dengan bacaan yang betul dan fasih
اوبجيكتيف
1. Guru menunjukkan dua batang pembaris yang mempunyai ukuran berbeza. Bersoal jawab bagi perbandingan tersebut
KAEDAH
2. Guru mempamerkan kad kalimah. Murid membaca dan membuat perbandingan bacaan. Guru mengaitkan jawaan dengan isi pelajaran 
3. Murid diperkenalkan tanda bacaan dan cara bacaaan
4. Talaqqi musyafahat buku iqra' 5 m/s 27 dan 28
5. Latih tubi membaca buku iqra' 5 m/s 27 dan 28
6. Mengedarkan lembaran kerja untuk disiapkan
1) Menulis kalimah dengan betul
2) Tasmik bacaan
PENTAKSIRAN
kad imbasan, buku iqra' dan lembaran
بي.بي.عيم
- 65 % daripada murid dapat menyebut dan membaca dengan betul
ايمڤق



1D : 11.15 - 11.45 (Ahad) / 30 minit
هاري/تاريخ/ماس/كلس
PEMULIHAN JAWI 
بيدع
Membaca dan menulis suku kata terbuka
Standard Kandungan
Suku kata terbuka daripada huruf KAF dan GA
Standard Pembelajaran
Murid dapat :
1) Mengenal dan mengecam kalimah mengandungi huruf sakinah
2) Menyebut dan membaca kalimah mengandungi huruf sakinah
3) Membezakan bunyi kalimah mengandungi huruf sakinah dan tidak
اوبجيكتيف
1. Talaqi dan musyafahah secara kumpulan
KAEDAH
2. Latih tubi membaca kalimah secara kelas
3. Tasmik bacaan secara individu



1) Menulis kalimah dengan betul
2) Tasmik bacaan
PENTAKSIRAN

بي.بي.عيم
-  % daripada murid dapat menyebut dan membaca dengan betul
ايمڤق



3B : 12.15 - 12.45 (Ahad) / 30 minit
هاري/تاريخ/ماس/كلس
PEMULIHAN JAWI
بيدغ
Membaca dan menulis perkataan berimbuhan awalan
تاجوق
Perkataan berimbuhan awalan (Pe..., Pem...., Pen..., Peng... dan Penya....)
كماهيرن
Murid dapat:
1) Mengenal dan mengeja perkataan berimbuhan awalan
2) Membaca dan menulis perkataan berimbuhan awalan
اوبجيكتيف
1) Memperkenalkan perkataan berimbuhan
اكتيۏيتي / ستراتكي
2) Guru menayangkan gambar-gambar dan meletakkannya dipapan tulis
3) Murid-murid menyebut gambar-gambar tersebut secara kumpulan dan individu 
4) Menyebut perkataan -perkataan berimbuhan yang bersesuaian dengan gambar
5) Latih tubi mengeja perkataan-perkataan berimbuhan berdasarkan gambar

Tekun dan sabar menuntut ilmu
نيلاي مورني

gambar dan lembaran
بي.بي.عيم
- 45% daripada murid dapat mengeja dan membaca dengan betul

ايمڤق

No comments:

Post a Comment