Wednesday, July 25, 2012

26 JULAI 2012 (KHAMIS)





1C : 10.15 - 10.45 (Khamis) / 30m
هاري/تاريخ/ماس/كلس
1) Al-Quran (Iqra' 5 m/s:27-30)
1.1 Bacaan 
بيدع
1.1.4 ) Membaca kalimah/potongan ayat dan ayat pendek yang mempunyai pelbagai baris dan tanda
Standard Kandungan
1.1.4.4 ) Membaca ayat yang mengandungi bacaan panjang 4 harkat pada tanda melintang bersyaddah
Standard Pembelajaran
Murid dapat :
1) Mengenal tanda melintang bersyaddah
2) Membaca kalimah yang mengandungi tanda melintang bersyaddah dengan bacaan yang betul
3) Membaca potongan ayat dan ayat pendek yang mengandungi tanda melintang bersyaddah dengan bacaan yang betul dan fasih
اوبجيكتيف
1. Guru menunjukkan dua batang pembaris yang mempunyai ukuran berbeza. Bersoal jawab bagi perbandingan tersebut
KAEDAH
2. Guru mempamerkan kad kalimah. Murid membaca dan membuat perbandingan bacaan. Guru mengaitkan jawaan dengan isi pelajaran 
3. Murid diperkenalkan tanda bacaan dan cara bacaaan
4. Talaqqi musyafahat buku iqra' 5 m/s 27 dan 28
5. Latih tubi membaca buku iqra' 5 m/s 27 dan 28
6. Mengedarkan lembaran kerja untuk disiapkan
1) Menulis kalimah dengan betul
2) Tasmik bacaan
PENTAKSIRAN
kad imbasan, buku iqra' dan lembaran
بي.بي.عيم
-  % daripada murid dapat menyebut dan membaca dengan betul
ايمڤق

1C : 10.45 - 11.15 (Khamis) 30m
هاري/تاريخ/ماس/كلس
3) IBADAT
بيدع
3.1 ) KONSEP BERSUCI
Standard Kandungan
3.1.1 ) Menyatakan pengertian bersuci dan hukumnya
3.1.2 ) Menyenaraikan cara-cara bersuci
3.1.3 ) Menyatakan faedah bersuci
3.1.4 ) Menyatakan akibat tidak bersuci
Standard Pembelajaran
Murid dapat :
1 ) Menyatakan pengertian bersuci dan hukumnya

2 ) Menyenaraikan cara-cara bersuci
3 ) Menyatakan faedah bersuci
4 ) Menyatakan akibat tidak bersuci
اوبجيكتيف
1. Bersoal jawab tentang bersuci  
KAEDAH
2. Guru menerangkan pengertian bersuci dan hukumnya 
3. Latih tubi membaca pengertian bersuci
4. Sumbang saran tentang cara-cara bersuci
5. Berbincang tentang akibat tidak bersuci
6. kerja bertulis

PENTAKSIRAN

بي.بي.عيم
-  % daripada murid dapat
ايمڤق

1D : 12.15 - 12.45 (Khamis) 30m
هاري/تاريخ/ماس/كلس
AKHLAK ISLAMIAH
بيدع
5.1.1) adab sebelum makan dan minum
Standard Kandungan
5.1.1) Menyatakan adab sebelum makan dan minum
5.1.2) Menyatakan adab semasa makan dan minum
5.1.3) Menyatakan adab selepas makan dan minum
5.1.4) Mengenal pasti kelebihan beramal dengan adab makan dan minum
5.1.5) Menyatakan akibat tidak beramal dengan adab makan dan minum
Standard Pembelajaran
Murid dapat :
1) Menyatakan adab sebelum dan selepas makan dan minum dengan betul 
2) Mengenal pasti kelebihan beramal dan akibat tidak beramal dengan adab makan dan minum
اوبجيكتيف
1. Guru mempamerkan gambar makanan (Air, nasi, ikan dan buah)
KAEDAH
2. Guru bersoal jawab mengenai gambar yang dipamerkan dan mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
3. Berpandukan gambar orang sedang makan guru menerangkan mengenai adab sebelum, semasa dan selepas makan
4. Membaca doa sebelum makan dan selepas makan secara kelas, kumpulan dan individu
5. Bersoal jawab mengenai kelebihan beramal dan kesan tidak beramal
6. Lembaran kerja
1) Memadankan gambar dengan perkataan berkaitan adab sebelum, semasa dan selepas makan dan minum
2) Menyenaraikan tiga kelebihan dan tiga akibat beramal dengan adab makan dan minum
PENTAKSIRAN

بي.بي.عيم
-  % daripada murid dapat menyebut dan membaca dengan betul
ايمڤق

No comments:

Post a Comment