4B : 8.15 - 8.45 (ahad) | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
AKIDAH | بيدغ |
Allah Bersifat:Wahdaniah | تاجوق |
Mengumpul perkara yang berkaitan dengan wahdaniah | كماهيرن |
Murid dapat: 1) - Menyatakan pengertian sifat wahdaniah - Menyebut dalil naqli 2) Menyatakan dalil naqli berkenaan Allah bersifat wahdaniah dan maksudnya 3) - Menjelaskan perbezaan keesaan Allah dengan kejadian makhluk | اوبجيكتيف |
1) Nasyid asma ul-husna | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Membaca teks secara kelas dan individu | |
3) Penerangan erti wahdaniah | |
4) Latih tubi membaca dalil naqli serta ertinya | |
5) Perbincangan tentang 1-Keesaan Allah 2-Kejadian makhluk 3-Firman Allah dan maksud | |
Menyayangi Allah sebagai pencipta agung | نيلاي مورني |
Buku teks dan lembaran kerja rumah | بي.بي.عيم |
-56% daripada murid 4B dapat memahami sifat wahdaniah allah | ايمڤق |
4C : 9.15 - 10.15 (ahad) | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
KHATAM AL-QURAN | بيدع |
SURAH YUSUF, JUZUK 13 | تاجوق |
AYAT 70-86 (M/S:244-2245) | كماهيرن |
Murid dapat membaca dengan betul dan lancar | اوبجيكتيف |
1) Guru memperdengarkan bacaan kepada murid | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Murid mengikut bacaan guru (Baca Ikut Guru) | |
3) Murid yang lemah membaca Iqra' | |
4) Guru memperbetulkan bacaan murid | |
5) Talaqi Musyafahat | |
6) Membuat kerja bertulis | |
Mendalami maksud yang terkandung dalam AL-Quran | نيلاي مورني |
Mashaf Al-Quran Othmani | بي.بي.عيم |
- % daripada murid 4C berjaya membaca dengan betul dan fasih | ايمڤق |
1C : 10.15 - 11.15 (ahad) | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Al-Quran (Iqra' 2 m/s: 14 - 30) | بيدع |
1.1) Bacaan 1.1.2 ) Membaca huruf hijaiyyah bersambung baris satu di atas | Standard Kandungan |
1.1.2.1 ) Membaca huruf hijaiyyah bersambung baris satu diatas 1.1.2.2 ) Membaca kalimah mengandungi huruf mad | Standard Pembelajaran |
Murid dapat : 1) Mengenal dan menyebut huruf bersambung dan tanda mad 2) Membunyikan huruf-huruf bersambung baris di atas dan bacaan mad | اوبجيكتيف |
1. Talaqi dan musyafahah | KAEDAH |
2. Latih tubi menyebut huruf-huruf bersambung dan bacaan mad | |
3. Gerak kerja bertulis | |
4. Tasmik bacaan kepada guru | |
1) Mewarna kalimah yang mengandungi huruf mad 2) Menulis huruf-huruf bersambung | PENTAKSIRAN |
بي.بي.عيم | |
% daripada murid dapat menyebut dan membaca dengan betul | ايمڤق |
4E : 11.45-12.15 (ahad) | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
Sirah | بيدغ |
Peristiwa Di Gua Hirak | تاجوق |
Berfikir dan mendalami sejarah islam | كماهيرن |
Murid dapat: 1) - Mengetahui sebab-sebab nabi ke Gua Hirak - Menyatakan wahyu pertama diturunkan - Memahami bagaimana wahyu pertama diturunkan - Menyatakan pengajaran daripada peristiwa wahyu pertama - Menyatakan cara malaikat Jibril menyampaikan wahyu pertama 2) Menerangkan tindakan Rasulullah semasa dan selepas menerima wahyu 3) Mengetahui hikmah ayat 1-5 surah al-alaq menjadi wahyupertama | اوبجيكتيف |
1) Sumbang saran tentang peristiwa di Gua Hirak dan bersoal jawab mengenainya | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Guru memberi penerangan kepada murid | |
3) Murid meneliti penerangan darida guru | |
4) Perbincangan kumpulan | |
5) Menulis tindakan rasulullah sebelum dan selepas menerima wahyu | |
6) Menulis pengajaran daripada cara malaikat jibril menyampaikan wahyu pertama | |
Membaca dan mencari ilmu sangat penting dalam kehidupan | نيلاي مورني |
Buku teks dan lembaran kerja rumah | بي.بي.عيم |
-% daripada murid 4E dapat menyatakan sebab nabi ke gua hirak, wahyu pertama dan bagaimana ia diturunkan. | ايمڤق |
Dilihat
ReplyDelete