Saturday, March 5, 2011

MINGGU KE-10 # AHAD - 6 MAC 2011

4B : 8.15 - 8.45 (ahad)

هاري/تاريخ/ماس/كلس

AKIDAH

بيدغ

Allah Bersifat:Wahdaniah

تاجوق

Mengumpul perkara yang berkaitan dengan wahdaniah

كماهيرن

Murid dapat:

1) - Menyatakan pengertian sifat wahdaniah

- Menyebut dalil naqli

2) Menyatakan dalil naqli berkenaan Allah bersifat wahdaniah dan maksudnya

3) - Menjelaskan perbezaan keesaan Allah dengan kejadian makhluk

اوبجيكتيف

1) Nasyid asma ul-husna

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Membaca teks secara kelas dan individu

3) Penerangan erti wahdaniah

4) Latih tubi membaca dalil naqli serta ertinya

5) Perbincangan tentang

1-Keesaan Allah 2-Kejadian makhluk 3-Firman Allah dan maksud

Menyayangi Allah sebagai pencipta agung

نيلاي مورني

Buku teks dan lembaran kerja rumah

بي.بي.عيم

-56% daripada murid 4B dapat memahami sifat wahdaniah allah

ايمڤق


4C : 9.15 - 10.15 (ahad)

هاري/تاريخ/ماس/كلس

KHATAM AL-QURAN

بيدع

SURAH YUSUF, JUZUK 13

تاجوق

AYAT 70-86 (M/S:244-2245)

كماهيرن

Murid dapat membaca dengan betul dan lancar

اوبجيكتيف

1) Guru memperdengarkan bacaan kepada murid

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Murid mengikut bacaan guru (Baca Ikut Guru)

3) Murid yang lemah membaca Iqra'

4) Guru memperbetulkan bacaan murid

5) Talaqi Musyafahat

6) Membuat kerja bertulis

Mendalami maksud yang terkandung dalam AL-Quran

نيلاي مورني

Mashaf Al-Quran Othmani

بي.بي.عيم

- % daripada murid 4C berjaya membaca dengan betul dan fasih

ايمڤق

1C : 10.15 - 11.15 (ahad)

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Al-Quran (Iqra' 2 m/s: 14 - 30)

بيدع

1.1) Bacaan

1.1.2 ) Membaca huruf hijaiyyah bersambung baris satu di atas

Standard Kandungan

1.1.2.1 ) Membaca huruf hijaiyyah bersambung baris satu diatas

1.1.2.2 ) Membaca kalimah mengandungi huruf mad

Standard Pembelajaran

Murid dapat :

1) Mengenal dan menyebut huruf bersambung dan tanda mad

2) Membunyikan huruf-huruf bersambung baris di atas dan bacaan mad

اوبجيكتيف

1. Talaqi dan musyafahah

KAEDAH

2. Latih tubi menyebut huruf-huruf bersambung dan bacaan mad

3. Gerak kerja bertulis

4. Tasmik bacaan kepada guru

1) Mewarna kalimah yang mengandungi huruf mad

2) Menulis huruf-huruf bersambung

PENTAKSIRAN

بي.بي.عيم

% daripada murid dapat menyebut dan membaca dengan betul

ايمڤق


4E : 11.45-12.15 (ahad)

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Sirah

بيدغ

Peristiwa Di Gua Hirak

تاجوق

Berfikir dan mendalami sejarah islam

كماهيرن

Murid dapat:

1) - Mengetahui sebab-sebab nabi ke Gua Hirak

- Menyatakan wahyu pertama diturunkan

- Memahami bagaimana wahyu pertama diturunkan

- Menyatakan pengajaran daripada peristiwa wahyu pertama

- Menyatakan cara malaikat Jibril menyampaikan wahyu pertama

2) Menerangkan tindakan Rasulullah semasa dan selepas menerima wahyu

3) Mengetahui hikmah ayat 1-5 surah al-alaq menjadi wahyupertama

اوبجيكتيف

1) Sumbang saran tentang peristiwa di Gua Hirak dan bersoal jawab mengenainya

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Guru memberi penerangan kepada murid

3) Murid meneliti penerangan darida guru

4) Perbincangan kumpulan

5) Menulis tindakan rasulullah sebelum dan selepas menerima wahyu

6) Menulis pengajaran daripada cara malaikat jibril menyampaikan wahyu pertama

Membaca dan mencari ilmu sangat penting dalam kehidupan

نيلاي مورني

Buku teks dan lembaran kerja rumah

بي.بي.عيم

-% daripada murid 4E dapat menyatakan sebab nabi ke gua hirak, wahyu pertama dan bagaimana ia diturunkan.

ايمڤق

1 comment: