1C : 7.45 - 8.45/ 1A : 10.15 - 11.15 (rabu) | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
(1) Al-Quran (1.1) Bacaan | بيدع |
1.1.4 ) Membaca kalimah/potongan ayat dan ayat pendek yang mempunyai pelbagai baris dan tanda | Standard Kandungan |
1.1.4.4 ) Membaca ayat yang mengandungi Nun sakinah dan Tanwin bertemu huruf ikhfa' hakiki (Iqra' 6 m/s:11 - 18) | Standard Pembelajaran |
Murid dapat : 1) Mengenal kalimah yang mengandungi nun sakinah dan tanwin bertemu huruf-huruf ikhfa' hakiki 2) Membaca potongan ayat mengandungi nun sakinah dan tanwin bertemu huruf ikhfa' dengan bacaan yang betul 3) Membaca potongan ayat dan kalimah pendek yang mengandungi nun sakinah dan tanwin bertemu huruf ikhfa' dengan bacaan yang betul dan fasih | اوبجيكتيف |
1) Guru memperdengarkan rakaman bunyi lebah | KAEDAH |
2) Bersoal jawab mengenai bunyi lebah | |
3) Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran | |
4) Guru mempamerkan kalimah melalui kad imbasan dan contoh bacaan | |
5) Guru menunjukkan cara mendengungkan bacaan pada kalimah | |
6) Talaqqi musyafahah kalimah yang dipaparkan oleh guru secara kelas, kumpulan dan individu | |
1) Menyiapkan latihan bertulis - menandakan betul pada kalimah yang mengadungi hukum ikhfa' | PENTAKSIRAN |
Buku teks dan buku kerja | بي.بي.عيم |
- 50% daripada murid dapat membaca dengan hukum ikhfa' hakiki | ايمڤق |
4E : 9.15 - 10.15 (RABU) | هاري/تاريخ/ماس/كلس |
ASUHAN TILAWAH AL-QURAN | بيدع |
SURAH AL-QARIAH | تاجوق |
AYAT 1-11 | كماهيرن |
Murid dapat:- ARAS 1 :- -Membaca dan menghafaz ayat 1-11 dengan bacaan yang betul -Sentiasa berusaha menghafaz ayat al-Quran ARAS 2 :- -Membaca dan menghafaz ayat 1-11 dengan bacaan yang betul dan bertajwid -Ikhlas mempelajari al-Quran -Membaca ayat dengan bacaan yang fasih ARAS 3 :- -Membaca dan menghafaz ayat 1-11 dengan fasih dan bertajwid -Mengamalkan bacaan surah dalam solat | اوبجيكتيف |
1) Membaca dan menghafaz dengan betul dan fasih surah al-Qariah ayat 1-11 | اكتيۏيتي / ستراتكي |
2) Talaqi musyafahat ayat-ayat dari surah al-Qariah secara kelas, kumpulan dan individu | |
3) Menyambung bacaan seorang demi seorang | |
4) Latihan bertulis ( melengkapkan ayat dan menyusun ayat) | |
Mengamalkan bacaan surah dalam solat | نيلاي مورني |
Buku teks jilid 1 dan lembaran kerja | بي.بي.عيم |
- 50% daripada murid berjaya membaca dengan betul dan fasih | ايمڤق |
No comments:
Post a Comment