Saturday, June 25, 2011

MINGGU KE-23 # AHAD - 26 JUN 2011

4C : 9.15 - 10.15 (ahad)

هاري/تاريخ/ماس/كلس

ASUHAN TILAWAH AL-QURAN

بيدع

SURAH AL-QARIAH

تاجوق

AYAT 8-11

كماهيرن

Murid dapat:-

ARAS 1 :-

-Menyebut dengan betul potongan ayat

-Membaca dan menghafaz ayat 8-11 dengan bacaan yang betul

ARAS 2 :-

-Membaca dan menghafaz ayat 8-11 dengan bacaan yang betul dan bertajwid

-Membaca ayat dengan bacaan yang fasih

ARAS 3 :-

-Membaca dan menghafaz ayat 8-11 dengan fasih dan bertajwid

-Mengamalkan bacaan surah dengan fasih dan bertajwid

اوبجيكتيف

1) Membaca dan menghafaz potongan kalimah dengan sebutan yang betul

اكتيۏيتي / ستراتكي

2) Membaca dan menghafaz ayat 8-11 dengan bacaan yang betul dan bertajwid

3) Latih tubi membaca surah al-Qariah ayat 8-11

4) Membaca ayat 1-11 secara kelas, kumpulan dan individu

5) Membuat kerja bertulis


Mengamalkan bacaan surah dalam solat

نيلاي مورني

Buku teks jilid 1 dan lembaran kerja

بي.بي.عيم

- 70% daripada murid berjaya membaca dengan betul dan fasih

ايمڤق

1C : 10.15 - 11.15 (ahad)

هاري/تاريخ/ماس/كلس

Adab dan akhlak islamiah

بيدع

5.1.1) Adab sebelum makan dan minum

Standard Kandungan

5.1.1) Menyatakan adab sebelum dan makan dan minum

5.1.2) Menyebut adab semasa makan dan minum

5.1.3) Menyenaraikan adab selepas makan dan minum

5.1.4) Mengenal pasti kelebihan beramal dengan adab makan dan minum

5.1.5) Menyatakan akibat tidak beramal dengan adab makan dan minum

Standard Pembelajaran

Murid dapat :

1) Menyatakan adab sebelum dan selepas makan dan minum dengan betul

2) Mengenal pasti kelebihan beramal dan akibat tidak beramal dengan adab makan dan minum

اوبجيكتيف

1. Guru mempamerkan gambar makanan :AIR, NASI, IKAN dan BUAH

KAEDAH

2. Guru bersoal jawab mengenai gambar yang dipamerkan dan mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran

3. Guru menerangkan mengenai adab sebelum, semasa dan selepas makan

4. Membaca doa sebelum makan dan selepas makan secara kelas, kumpulan dan individu

5. Bersoal jawab mengenai kelebihan beramal dan kesan tidak beramal

6. Sumbang saran murid terhadap akibat tidak beramal dengan adab makan dan minum

1) Memadankan gambar dengan perkataan berkaitan adab sebelum, semasa dan selepas makan dan minum

2) Menyenaraikan 3 kelebihan dan 3 akibat tidak beramal dengan adab makan dan minum

PENTAKSIRAN

Buku teks danBuku kerja

بي.بي.عيم

- 55% daripada murid dapat menyatakan adab sebelum dan selepas makan dan minum dengan betul

- 50% daripada murid dapat mengenal pasti kelebihan beramal dan akibat tidak beramal

ايمڤق

No comments:

Post a Comment